keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Vesi + väri

Kyllä nousi suupielet sarkastisesti ylöspäin tänään, kun vilkaisin päivällä kännykkääni saapunutta tekstiviestiä: Taiteilijatarvikkeenne ovat saapuneet. HIH! Taiteilija, just joo. Tilasin paikallisen kehystämön kautta Temperasta näädänkarvaisia siveltimiä, koska olen nyt tarmokkaasti päättänyt yrittää jatkaa vesivärimaalauksen alkeiden opettelua ja vaihdan nuo poninkarvaiset uusiin. Synteettisiäkin olen ajatellut testata.


Olen käynyt kerran viikossa opiskelemassa akvarellin alkeita yhdellä lyhytkurssilla. Kurssikertoja on vain viisi, huomenna on vika kerta. Yksi ilta jäi valitettavasti välistä tuon kremppajalan vuoksi. On ollut aika haasteellinen alkeiskurssi, kun heti on vaan lähdetty maalailemaan...ekalla kertaa aiheena olivat kaadetun omenapuun oksat vihreänkeltaisine pikkuomppuineen, toisella maisema, kolmannella kaupunkikuva, viime kerralla ihminen ja huomenna aihe on vapaa. Ei t-o-d-e-l-l-a-k-a-a-n helppoa! Tokalla kerralla taisin todeta vierustoverille, ettei minulla ole aavistustakaan, mitä olen tekemässä ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Vähän kuin olisi sokkona ajanut autoa.


Mutta koska nyt niitä siveltimiäkin hankin, niin olen päättänyt, että vaikka kurssi päättyy, yritän jatkaa itseopiskelun tai lähinnä itsekokeilun merkeissä. Noita erilaisia maalausoppaita on kertynyt vino pino, joten niitäkin on tullut tutkittua.

Onko täällä ketään muuta, joka harrastaa akvarelleja?

7 kommenttia:

  1. Voin kuvitella, että on vaikeaa! Olisi kiva kokeilla, mutta taitaisin joutua johonkin lapsille tarkoitettuun ryhmään, jos taidoista puhutaan! :)

    VastaaPoista
  2. Olis kyllä mielenkiintoista mennä kurssille ihan oikeasti opiskelemaan tekniikkoja. Mä olen ikäni piirtänyt ja maalannut, mutta akvarellit on aina ollut se hankalin ja käytänkin niitä kuin mitä tahansa muutakin väriä. Sellaisten ilmavien muutamalla vedolla moniulotteisten kuvien tekeminen tuntuu äärettömän haastavalta. Mielenkiinnolla odottelen kurssin tuotoksista kuvia :D

    VastaaPoista
  3. Ihailen sitkeyttäsi uuden haasteen edessä. Itse en ole akvarelleja kokeillut,mutta rakastan niiden jälkeä kun taiteilija osaa niitä käyttää. Lopputulos on niin moniulotteinen ja kaunis.

    VastaaPoista
  4. Akvarellit ovat ihania. Enemmän olen maalannut öljy- ja pastelliväreillä, mutta aina minulla on ollut akvarellit välillä käytössä. Olisi tarkoitus taas ensi talven aikana syventyä niillä maalaamiseen tarkemmin ja verestellä vanhoja niksejä, mitä joskus on tullut opittua. Ja opeteltua uusia! Jännä miten akvarellit muuten tuoksuvatkin niiiiiiin ihanalle, että heti tekee mieli alkaa maalata kun avaa laatikon!

    VastaaPoista
  5. Olisi mukavaa kokeille maalausta...:)

    VastaaPoista
  6. Akvarellit ovat aika vaikea laji, eivät anna paljon anteeksi. Mutta ah, niin ihania, postauksestasi nousi halu kaivaa värit esille. Paljon iloa maalauspuuhiin!

    VastaaPoista

Viestisi lämmittää mieltäni, kiitos siitä!